top of page

ירחון פתיחת שנה - אוקטובר 2018

שלום לכולם

סוף סוף הגיעה השגרה המבורכת למשק, ואיתה חדוות העשייה, היצירתיות והתנועה...

בירחון הקודם נפרדנו לשנה (שנת שבתון) מרכז ומוביל המשק שלנו בשנים האחרונות, עידו הרפז.

בתחילת השנה פתחנו במבוכה, ממש כאילו נשארנו בלי אבא בבית.

במצבים שכאלה אנו גדלים ומתפתחים, משנים, ומתאימים את העבודה במשק לניהול חדש אשר מביא איתו רוח צעירה וחדשנית.

לשמחתנו הרבה, עידו נשאר קרוב - תומך ונותן רוח גבית כתמיד - תודה עידו!

קצת על העשייה שלנו בחודשים האחרונים:

במשק החקלאי:

לפי חלוקת הענפים במשק:

ענפי גידול ובינוי

ענף צמחי עציץ - רכזת ענף: יערה בן עמי

עקב הרחבת בית הספר, מתחם החממות העיקרי שלנו בתהליכי פירוק - לכן שינינו יעדים לחממות קטנות וחממיות גידול ברחבי המשק לטובת הקמת משתלה:

- חממית מנבטה.

- חממית שתילים.

- חממת ריבוי וייחורים.

- חממת סוקולנטים.

- חממת צמחי עציץ.

יש יתרונות בהפרדה הזו - אם מדובר על יכולת שליטה טובה יותר על בקרת לחות וטמפרטורה , השקיה , שמש/צל, וכמובן תדירות הטיפול.

חזון הענף הוא לייצר כמות מספקת של שתילים לשתילה ברחבי המשק והכפר, ומכירת שתילים לאנשים פרטיים ולמוסדות וארגונים שונים בקהילה (גני ילדים, בתי ספר, מחלקות העירייה, חקלאים מקומיים וכו'...)

ענף נוי ואגרואקולוגיה - רכז הענף: נועם דונסקי

זהו ענף שמרכז בתוכו גידולים הידרופוניים ואקוופוניים, בריכות דגים, גידול ספירולינה, קירות וגגות ירוקים, מערכות השקיה במעגל סגור (מחזור ושימור מים) ומשאבות סולארית לניצול מיטבי של אנרגיית השמש.

זה ענף שחי ובועט אצלנו כבר שנים -

בכל הקשור לאגרו-אקולוגיה עירונית, מערכות על בסיס מים נותנות מענה נעים, נגיש ונקי לגידול ירקות בעיר- אם זה עבור חקלאות מקומית מצומצמת בשטח אדמה ואם לגידול מזון ביתי.

העבודה המשמעותית בענף זה החלה בתחילת חודש אוקטובר, כשהתחלנו ליהנות מכניסה מסודרת ושגרתית של הכיתות העובדות ולומדות במשק וכבר יש במה להתגאות.

בתוך הנוי הכנסנו את עובדת המשק החדשה שלנו להלי פדידה שהיא גם רכזת מגמת אמנות בתיכון מוסינזון - היא הגיעה אלינו כדי לעשות אמנות עם ובתוך הטבע.

במסגרת התפקיד היא מייפייפת לנו את המשק ביצירתיות וחדוות עבודה, היא עובדת על שילוט צומח למשק, מעצבת עוד נישות עם קירות ירוקים, וידיה מלאות בעשיה - זהו נוי במלוא הדרו. לירחון הבא כבר יהיו תמונות להמחשה....

ענף ירקות שטח פתוח - רכז ענף: מקסים אוחיון

בנינו מחסן, וסככת כלים חדשה (כמובן בשימוש חוזר), ארגנו אזורי אחסון חדשים, הקמנו ארוגות חדשות, שיפצנו ישנות, והחזרנו לנו פינת טבע מהממת עם עצי פרי ששם נשתול ונזרע גינת בר ארצישראלי, המרחב עם כיפה גאודזית עליה מטפסת גפן איזבלה, בתוכה מעגל כיסאות צמיגים עם מושבי עץ שנזרקו מחדר האוכל בכפר - כיתת לימוד פסטורלית, טרסות ופינות ישיבה נוספות.

ענף מטע - רון קורקדי

שני מרחבים עיקריים בענף זה:

- יער המאכל שאנו מקימים במושב גני עם - בשטח של כ 24 דונם חקלאי,

החזון שמוביל אותנו הוא ליצור מרחב מקיים אשר בטווח הארוך דורש מינימום תחזוקה, ושפע של פירות, ירקות, תבלין ובר ארצישראלי, לרווחת הקהילה. יערות מאכל הוקמו ברחבי הארץ כפרויקטים קהילתיים ואישיים,

עבודה רבה עוד לפנינו עד לתוצאה המיוחלת, ואנו נרגשים ממרחב אפשרויות התכנון והיצירה בפרויקט כזה.

- מטע במיכלים - אזור של כ 100 מ"ר בתוך המשק בו גדלים ומניבים עצי פרי ותועלת מגוונים, שם אנו מגדלים את העצים ל 2 מטרות מרכזיות -

  • לנטיעה ביער המאכל וברחבי הכפר

  • למרכז ההדרכה והלימוד באגרואקולוגיה עירונית, - כל המשק שלנו הוא מעין תצוגה למערכות גידול מנותקות קרקע) להראות וללמד אפשרויות גידל במיכלים, מה שמאפשר להינות מטבע רב ומגוון גם על מרפסות ואספלט.

ענפי שימוש ומימוש

ענף תזונה - רכזת הענף: נועה בירן

כבר מחודש מאי התחלנו את הקמת מטבח לימודי במשק, אשר כולו ממוחזר, שולחנות, כיסאות, כיורים, תנורים, כלים... הכל נזרק בקהילה, ואנחנו אספנו. זה העיקרון המלווה אותנו בעשייה שלנו, החשיבות בשימוש חוזר להפחתת טביעת הרגל האקולוגית שלנו, בנוסף אנו שואפים למינימום בזבוז, ע"י הפעלת מערכות קומפוסטציה שונות (ביו-גז, חוות תולעים אדומות, ומתקני קומפוסט נוספים) מערכת לסינון וטיהור מים אפורים, והפעלת פחי המחזור שלנו. ובנוסף כולנו מרוויחים מתודעת השפע אשר קיימת מסבבינו, אם רק נושיט לה יד.

המטבח מאובזר בכל מה שצריך לעבודה בקבוצות לימוד גדולות של מחקר ופיתוח מוצרי בריאות - "הכי טרי הכי טעים" ולאירוח אירועי בישול לקהילה.

ענף עיבוד צמחי תבלין ומרפא - רכזת הענף: רונית בן המוריה

מתחילת השנה אנו אוספים חומרי גלם מהטבע, מייבשים, טוחנים, מזקקים... כרגע המוצרים נמצאים בשלב התכנון ובקרוב נתחיל לרקוח את קו המוצרים שלנו המבוסס על צרכי קהילת הכפר, השאיפה היא להעלות את המודעות לשימוש בצמחי המרפא כטיפול מונע, כרפואה, כמרגוע וכפינוק ניחוחי :)

במרכז ההדרכה:

במהלך החודשים האחרונים קיימנו פגישות מרובות בבתי ספר, גני ילדים, חוות מקומיות, היחידה האזורית לאיכות הסביבה - כדי ליצור עוד ועוד שיתופי פעולה קהילתיים להרחבת הפעילות לקידום יוזמות חינוכיות להעשרת החיבור לטבע, והענקת ידע וכלים לכל המעוניין בכך.

פרויקטים שיצאו לדרך:

"גינה מקיימת"- שיתוף פעולה עם היחידה האזורית לאיכות הסביבה של הקמת גינות תבלין ומאכל בגני ילדים ברחבי העיר.

זאת השנה הרביעית שהפרויקט רץ בעיר, וכמו בכל שנה , גם השנה יש כ 30 גני ילדים אשר משתתפים בפרויקט ומקבלים אצלנו ייעוץ, הדרכה, שתילים, קומפוסט וציוד נוסף להקמת הגינה במימון העירייה.

בית הספר הירוק -

בניית מרחב המדמה בית בר קיימא, במסגרת פרויקט השארת חותם של כיתות ו' בביה"ס הירוק, ופרויקט תכנון מרחב על בסיס עקרונות הפרמקלצ'ר אשר תלמידי המגמה לומדים בכיתה יב, פרויקט זה נחשב כפרויקט סיום של המגמה אשר מקנה לתלמידים 30% מציון הבגרות וכן המצטיינים מקבלים תעודת מתכנני פרמקלצ'ר להמשך עבודה בתחום.

אירועי שיא (ט"ו בשבט, שבועות…) שיערכו ויבנו בשיתוף פעולה של ילדי המגמה הירוקה מבית הספר הירוק, סטודנטים להוראת חקלאות מבית ברל המתמחים אצלנו במגמה וכיתת י' של מגמת אגרו-אקולוגיה.

תכנית "אח בוגר" בצהרון בית הספר הירוק, אליו אנו שולחים תלמידים במסגרת שעות מעורבות חברתית בהתנדבות במשק החקלאי.

בית ספר רעות -

הקמת מערכת הידרופונית בתוך המעבדה, למטרת ניסויים שונים בגידול ירקות, וליווי הניסויים ע"י שיתופי פעולה עם כיתת החקר שלנו - כיתה יא'.

בהמשך השנה נסייע בהקמה מחודשת של הגן הזואולוגי בבית ספר רעות, אשר נסגר לצורך שיפוצים.

פארק הוד השרון -

מעבר ליופי שבאגם ומגוון החי והצומח שם, ישנו ההיבט של שיפור המים במקורות הירקון, ומערכות ענקיות של אחו לח לטיהור המים המגיעים מהמכון לטיהור שפכים של הוד השרון וכפר סבא… בעצם אלה המים שממלאים את האגם היפהפה ומשם חוזרים להתחבר למקורות הירקון.

במגמה לאגרו-אקולוגיה עירונית התלמידים לומדים על שימוש במערכות אקולוגיות לטיפול וטיהור שפכים, לכן אנו מתכוונים להכשיר תלמידים להדרכה וסיורים לקבוצות שונות בפארק הוד השרון, כך ירוויחו התלמידים את החוויה שבלמידה מעשית, והמטיילים ירוויחו מדריכים מקומיים ומוכשרים בתחום.

זהו לבינתיים :)

לימים גשומים ונעימים לאדם ולאדמה

רונית בן המוריה - רכזת המשק החקלאי

כפר הנוער מוסינזון

052-4443997


bottom of page