top of page

ירחון המשק - נובמבר 2018

שלום לכולם

החודש היה מלא עשיה משמעותית של תכנון והקמה, לפעמים שלבים אלה הם המאתגרים ביותר, הן לצוות והן לתלמידים, עובדים חזק על התכנון וחולמים לקטוף את הפירות....

המשימה העיקרית שלנו כצוות חינוכי הוא להוביל את התלמידים להגשמה גם עם שלבי התכנון יכולים להיות סיזיפיים ללא תוצאות ינסטנט :)

אז מה היה לנו החודש?

במשק החקלאי:

ענפי גידול ובינוי

ענף צמחי עציץ - רכזת ענף: יערה בן עמי בענף 5 חממיות בהן מטופחים צמחי ירקות, פרחים עונתיים, צמחי נוי, צל וסוקולנטים.

במהלך החודש יצרנו כ 1000 שתילים של ירקות עונתיים - חסות, כוסברה, מנגולד, אנדיב, ברוקולי, פטרוזיליה, תרד,

ארטישוק, מורינגה, רוקט, אפונת שלג ושמיר, וכן פרחים עונתיים כמו כובע נזיר, ציפורני חתול, תורמוס ואפונה ריחנית. סיימנו את המחזור הראשון של שתילות החורף, הצמחים גדלים להם להנאתם ברחבי המשק,

הכנו מגשי הנבטה חדשים והנביטה כבר החלה (: בנוסף נעשה ריבוי של סוקולנטים מסוגים חדשים ואנו מחכים בכיליון עיניים שאלה ישרישו וימצאו את מקומם באדמה. כמו כן, סיפקנו לכ 30 גני ילדים ברחבי העיר שתילי חורף להקמת גינות ירק בחצרות!

ענף נוי ואגרואקולוגיה - רכז הענף: נועם דונסקי

מערכות ההידרופוניות והאקוופוניות שתולות ומאוזנות, נשתלו פרחים וירק בקירות הירוקים, המערכות מוכנות לניסויים של כיתות יא' וביו-חקר וב 27 לחודש נתחיל את הקטיף השבועי למכירה בשוק-אגרו. מחכים לחזרה לשגרה מלאה כדי להתחיל בניסויים.

ענף ירקות שטח פתוח - רכז ענף: מקסים אוחיון

עובדים חזק על טיפוח פינות חמד ונישות פסטורליות ובמקביל מקימים עוד ועוד מרחבי שתילה וערוגות לגידול מזון. בשבועות האחרונים מגיעים לענף תלמידים עם אמביציה לעשיה שלא תלויה בהכרה כלשהי, פשוט כי בא להם ליצור ולבנות! - תענוג לראות אותם להוטים לעשייה. כך התחיל הענף לעסוק גם בייצור מוצרי גידול- דוגמת הערוגת חממה.

ענף מטע - רון קורקדי

תמונה שווה אלף מילים :)

ענפי שימוש ומימוש

ענף תזונה - רכזת הענף: נועה בירן

שיעורי מעקב גידולי - טבעי ומעובד - עוסקים במפגש עם הצורה הכי טבעית של חומרי הגלם שמככבים בתזונה שלנו, ולומדים אודות שיטות עיבוד שונות דרך תרגילים מאתגרים.

קיימנו ימים מרוכזים לתכנית נחשון - בהם עסקנו בלמידה פעילה של בעיה מהותית ויצירת פתרונות אפשריים עבורה.

שכבת י - ירוק במקום בטון.

שכבת יא - משבר האנרגיה.

פרויקט השוק שלנו - בשיטת PBL, כאשר מטרת הפרויקט: לתכנן, לעצב וליצור שוק שבועי פעיל, המציע חוויית מפגש שמח של קהילת ביה"ס עם תוצרת טרייה, מיטיבה ומקיימת – מעשה ידינו.

פיתחנו יחד, בתהליך פורה וכיפי - רטבים וממרחים עם מקסימום טעם, צבע ובריאות, במינימום עיבוד - פסטו, סחוג, שיק שק (בין מטבוחה לבסיס שקשוקה), רוטב פיצה פסטה ואפילו פלאפל אפוי (!!!) משגע כולל כל התוספות, בואו רעבים ועם כסף מזומן לאירוע ההשקה לשוק שלנו - בעוד פחות מחודש ביום חמישי ה27.12, 13:00-14:00.

פרויקט "אוכלים בחוץ - הגרסה הטריה והבריאה" - קבוצת מחוייבות חברתית - קידום מזון טרי ובריא בקהילה.

כל אירוע מוקדש למאכל פופולרי שמקובל לקנות בחוץ: פיצות, מוקפצים, שווארמה (טבעונית), שייקים, סנדוויצ'ים, חטיפים….

קבוצה של 20 תלמידים בכיתה י', בתכנית נעל"ה, נפגשים במטבח שלנו מדי שבוע כדי ללמוד נושא באופן שיוכלו להעביר הלאה. את האירוע הראשון החלטנו להקדיש לפיצה, כמאכל הכי פופולרי, שבגרסאות התעשייתיות שלו - מכיל שפע של חומרים מעובדים מזיקים. התנסינו ופיתחנו מתכון סופר קל ופשוט לפיצה בריאה וטעימה.

קיימנו את האירוע הראשון שלנו - בתוך קהילת בית הספר, והקמנו בזמן יום ההורים - מתחם סדנאי של הכנת פיצות בריאות (קמח כוסמין, שמן זית, רוטב מעגבניות טריות). חילקנו גלויות מתכונים שיצרנו והגברנו את המודעות למה מתחבא בפיצות התעשייתיות.

ענף עיבוד צמחי תבלין ומרפא - רכזת הענף: רונית בן המוריה

שוק אגרו- מוצרים ראשונים

כבר מספר שבועות כיתת יב' 5 עובדת לקראת שוק אגרו- או בשמם הממותג: "אגרו מרקט".

פרויקט השוק מקדם כמה מטרות חשובות וביניהן הענקת כלים ומידע לתלמידים בהכנת מוצרים טבעיים איכותיים. המוצרים נעשים על ידי התלמידים מרכיביהם גודלו בחוות המשק, והינם טבעיים ואורגניים, נטולי כימיקלים סינטטיים לחלוטין.

התלמידים לומדים להשתמש בציוד הנתון לייצורם ומחולקים לקבוצות.

קבוצה אחת אחראית למטבח ורקיחת רטבים ואוכל מעולה ובריא בפיקוח המורה נועה בירן.

הקבוצה השנייה מתמקדת ברקיחת משחות מצמחים ושמנים טבעיים, בעזרתה וליוויה של רונית בן המוריה.

הקבוצה השלישית אחראית על שיווק ומיתוג המוצרים. קבוצה זו עובדת עם יערה בן עמי, מחנכת הכיתה ומורה לאגרואקולוגיה ובליווי של להלי פדידה, עם נתינת דגש על הצד החזותי.

במפגשים הראשונים ניכר היה שיש לשפר מידית את חזות מתחם השוק, בחלק התחתון של משק. המתחם היה מרוחק ומוזנח.

בשבועות האחרונים התלמידים ואנשי המשק דאגו לנקות, לצבוע ולמתוח בד להצללה.

קירות ירוקים נעשו מרפסודות עץ וניתלו על גבי הגדרות במטרה להוסיף לצמחייה במתחם ולהעשירה. התלמידים צבעו עציצים וקשרו מתלים בקרושה כדי ליצור אווירה חמימה ונעימה עבור המבקרים.

המפגש האחרון היה מרגש במיוחד. מועד פתיחת השוק מתקרב ובא, ומוצרים שעד כה נעשו ובושלו במתחם, נכנסו לצנצנות.

אלו נזקקו גם כן לאפיון ושדרוג חזותי כדי להיראות מקצועיות ומפתות. בעזרת חותמת ירוקה, עטי פיילוט, מדבקות משרדיות ונייר איכותי, התלמידות בקבוצה ואני פיתחנו מראה מעוצב ומפתה, לצנצנות הפשוטות.

היה לנו חשוב שהמראה יקרין את טבעיות החומרים ועדיין ישדר מקצועיות וקפדנות. האמצעים היו פשוטים ובסיסיים אך בשיתוף פעולה ותשומת לב לפרטים הקטנים, נוצרה נראות בוטיקית ונעימה לעין.

התלמידים סוף סוף החלו לראות עבודה של שבועות נהיית מוחשית, ותוצרים שעבדו עליהם שבועות- הופכים לתמרוקים איכותיים ונעימים למראה!

במרכז ההדרכה:

"גינה מקיימת" - מרבית גני הילדים בתכנית כבר הקימו ערוגות ושתלו - כל שנותר לנו הוא לחכות לתמונות של המתוקים הקטנטנים בעשיה וחוויית למידה אחרת.

"בית ספר רעות" - מתחיל את הניסוי בגידולים הידרופונים בלווי נועם דונסקי

"שוק אגרו" - פתיחה רשמית 27/12 בשעה 13:00 - השוק יתקיים במתחם השוק החדש שלנו, בו שולחנות ישיבה וזולות, ערוגות לקטיף עצמי, מרחב פסטורלי וירוק. בשוק נמכור משקאות חמים, מאפים, ומיני מטעמים שיכינו לנו יב' 5. מעבר לכך יהיו למכירה ירקות ופירות תוצרת המשק, מגוון ממרחים ומטבלים תוצרת המטבח הלימודי, וכמובן מוצרי טיפוח ומרפא. מוזמנים בשמחה:)

חורף חמים ונעים

רונית בן המוריה - רכזת המשק החקלאי

כפר הנוער מוסינזון

052-4443997


bottom of page